Adakah Duit punca Kejahatan ?


Duit bukan kejahatan tetapi cinta kepada duit adalah jahat. Kita boleh memiliki banyak duit tetapi kita tidak mencintai duit atau kita mungkin tidak punya duit tapi kita mencintai duit. Cinta kepada duit adalah kejahatan kerana duit bukan untuk dicintai. Yang kita harus cinta adalah Satu yang memberi manfaat dengan duit. Duit itu sendiri tidak boleh membawa manfaat kecuali jika Allah membenarkan. Satu yang memberikan bahaya atau faedah hanya Allah. Allah adalah Satu yang mencipta dan satu-satunya yang merosakkan.

Allah adalah satu yang memberikan manfaat dan satu-satunya yang memberikan bahaya. Duit tidak dapat memberikan manfaat dan tidak mempunyai duit tidak dapat memberikan bahaya kecuali dengan izin Allah. Allah telah memerintahkan kita untuk bekerja untuk mendapatkan duit. Kita bekerja kerana perintah Allah dan niat kita bekerja adalah untuk sukakan Allah. Setiap kali kita taat kepada perintah-perintah Allah, niat kita perlu untuk sukakan Allah.

Bekerja adalah perintah Allah dan niat kerja untuk sukakan Allah. Setiap kali kita mempunyai keperluan, Allah memerintahkan kita untuk bekerja dalam rangka untuk memenuhi keperluan kita. Kita mempunyai keperluan dan jadi kita harus bekerja. Mengapa kita bekerja? Jawabannya harus kita bekerja kerana perintah Allah dan niat kita bekerja adalah untuk sukakan Allah. Kita tidak boleh mengatakan bahawa kita bekerja kerana kita mahu memenuhi keperluan kita.


Pekerjaan kita tidak dapat memenuhi keperluan kita, sebagai usaha adalah ciptaan Allah. Satu yang memenuhi keperluan kita adalah Allah dan Allah tidak memerlukan kerja kita untuk memenuhi keperluan kita. Allah yang paling kuat dan kita boleh Allah tidak dikaitkan dengan ciptaannya. Allah sendirian dan Allah tiada perbandingan. Allah telah memerintahkan kita untuk bekerja dalam rangka untuk menguji kita. Allah tidak memerlukan pekerjaan, untuk memenuhi keperluan kita. Kita tidak harus mengatakan bahawa saya harus bekerja untuk memenuhi keperluan saya dan kita tidak harus mengatakan bahawa jika saya tidak bekerja tiada yang dapat memenuhi semua keperluan saya.

Ketika kita bercakap dengan cara itu, kita bercakap kata-kata atau kalimat yang salah. Ketika kita berbicara kata-kata atau kalimat yang salah, iman kita berkurang. Ketika kita bercakap kata-kata atau kalimat yang benar, ia meningkatkan iman kita. Cara yang betul untuk kita katakan ialah kita bekerja kerana perintah Allah dan niat saya bekerja hanya untuk sukakan Allah. Kita sering bercakap kata-kata atau kalimat yang salah dan kerana ini, kita sering kehilangan iman kita. Kita harus berfikir kata-kata yang kita ucapkan dan kita harus berfikir sebelum kita berbicara.

Nabi Muhammad saw bersabda dalam maksud lebih kurang, bercakap dengan betul atau diam dan apabila anda dapat melakukan hal ini Allah akan membantu anda untuk mengamalkan perintah Allah. Nabi Muhammad saw juga mengatakan dalam maksud lebih kurang, percakapan membawa dosa kepada manusia kecuali perbualan yang membawa manusia kepada Allah. Ketika kita bercakap kata-kata atau kalimat yang benar, iman kita meningkat dan hati kita tenang. Ketika kita bercakap kata-kata yang salah, iman kita menurun dan hati kita kacau.

Jika Allah mengasihi kita, Allah akan mengajar kita cara untuk bercakap dengan betul . Kita tidak boleh bercakap dengan betul kecuali Allah mengajarkan kita untuk bercakap dengan betul atau kita belajar untuk bercakap dengan betul dari orang-orang yang Allah telah mengajar mereka untuk bercakap dengan betul. Allah mengajarkan kita untuk bercakap dengan betul ketika Allah mengasihi kita.

Allah akan mencintai kita ketika kita melakukan Sunnah Nabi Muhammad saw iaitu pekerjaan mengajak manusia kepada Allah . pekerjaan mengajak manusia kepada Allah adalah pekerjaan yang mengajak bukan Islam untuk menerima dan mengucap Kalimah Mulia, dan pekerjaan untuk mengingatkan umat Islam mengenai Allah, dan untuk mengajak umat Islam untuk mematuhi perintah Allah . Umumnya umat Islam tidak melakukan usaha mengajak manusia kepada Allah dan kerana itu Allah tidak suka kepada kaum muslim dan Allah tidak mengajar umat Islam bagaimana berbicara dengan betul. Ketika umat Islam bicara, kata-kata yang salah maka iman umat Islam menjadi lemah. Solat umat Islam menunjukkan bahawa iman umat Islam telah lemah.

Secara umum, umat Islam banyak yang tidak berdoa solat khususnya perempuan. Sangat sedikit umat Islam bersolat seperti Nabi Muhammad saw Nabi saw kita selalu melakukan solat dengan berjemaah di masjid-masjid. Kerana solat umat Islam berkualiti rendah, umat Islam tidak boleh menggunakan solat mereka untuk mendapatkan bantuan Allah. umat Islam tidak boleh menggunakan solat mereka untuk menyelesaikan masalah mereka, kerana itu meskipun umat Islam melakukan solat mereka masih harus bersandar kepada duit untuk menyelesaikan masalah mereka. Zaman ini umat Islam bersama bukan Islam dalam hal-hal yang berkaitan dengan duit.

Baik Muslim dan bukan-Muslim percaya bahawa hanya dengan duit kita boleh menyelesaikan masalah kita. Muslim berbeza dari bukan-Muslim di titik bahawa Muslim menerima fakta bahawa kita perlu Allah untuk menyelesaikan masalah kita, tetapi bukan-Muslim menerima hanya duit hanya boleh menyelesaikan masalah mereka. Ketika kita berbicara dengan kaum muslimin bahawa Allah adalah, hanya satu yang boleh menyelesaikan semua masalah kita maka semua muslim akan bersetuju dan mereka akan menjawab bahawa memang benar bahawa Allah adalah Satu yang menyelesaikan semua masalah kita, tapi kita juga perlu duit.

Secara umum, semua umat Islam menerima fakta bahawa Allah adalah Satu yang menyelesaikan semua masalah mereka tetapi mereka tidak percaya bahawa Allah dapat melakukan semuanya sendirian tanpa duit. umat Islam percaya bahawa Allah menyelesaikan masalah mereka tetapi agar Allah untuk menyelesaikan masalah mereka, mereka harus punya duit. umat Islam menerima kebenaran bahawa tidak ada yang dapat menyelesaikan masalah mereka kecuali Allah tetapi mereka tidak menerima kebenaran di dalam hati mereka.

Sehingga kini Muslim yang kita tahu zaman ini hanya orang-orang yang masuk Islam namun iman belum masuk ke hati mereka. Agar iman untuk memasuki hati mereka mereka harus melakukan pekerjaan mengajak manusiakepada Allah. Ketika di hati umat Islam tidak ada mencintai Allah, akan ada cinta kepada duit sepenuhnya. Cinta kepada duit adalah kejahatan. Bila seseorang memiliki cinta kepada duit di dalam hati mereka, mereka mempunyai kejahatan di dalam hati mereka.

Adalah hati menjadi raja badan, mengawal semua tindakan badan. Karena hati adalah, berisi dengan kejahatan, tindakan manusia, yang mencintai duit, juga kejahatan. Cinta kepada duit di dalam hati kita akan berkurang ketika kita suka menghabiskan duit untuk kerja mengajak manusia kepada Allah dan kita sendiri yang melakukan kerja mengajak manusia kepada Allah. Ketika kita mempunyai banyak duit dan kita membelanjakan duit di jalan Allah, maka duit bukanlah kejahatan, tetapi duit menjadi berkat dan cinta kepada duit tidak akan berada dalam hati kita. Ketika kita mempunyai banyak duit dan kita suka menyimpan duit untuk diri kita sendiri maka cinta duit akan berada di hati kita. Dalam rangka membasmi cinta kepada duit di dalam hati kita kita harus menghabiskan sebanyak mungkin duit di jalan Allah dan kita sendiri harus melakukan kerja mengajak manusia kepada Allah.

Dr.Nasoha Saabin

No comments:

Post a Comment